4: Steampunk spil

Space: 1889

Af Klaus Æ. Mogensen

Næsten før der var noget der hed steampunk (betegnelsen blev introduceret i 1987) var der steampunk-rollespillet Space: 1889, der først udkom i 1988 på forlaget Game Designer’s Workshop (GDW) og senere er blevet genudgivet af Heliograph Incorporated. Spillet, der er skrevet af Frank Chadwick, som også har skrevet de klassiske science fiction-rollespil Traveller og Twilight: 2000, foregår i et univers som på alle måder er steampunk. Titlen er et oplagt spoof på den polulære britiske science fiction-serie fra 1970’erne, Space: 1999 (kendt på dansk som Månebase Alpha).

Rollespillet udspiller sig i en alternativ udgave af Victoria-tiden, nærmere bestemt 1889 og de følgende år. Udgangspunktet er at de teorier, man havde dengang om en ’æter’ der gennemsyrede verdensrummet og var det medie, som lys rejste igennem på samme måde som lyd rejser gennem luft. Thomas Edison opfinder i 1970 en ’æterpropel’, der gør det muligt for luftskibe at rejse mellem planeterne. Han besøger Mars, hvor han finder et dekadent folkeslag, der lever blandt ruinerne af enorme byer forbundet af kanaler, og planeten bliver straks genstand for kolonisering af de europæiske stormagter. Også Venus – en planet hvor øglefolk lever i dampende jungler – bliver koloniseret, selvom kun bjergtoppene har klima der er behageligt for mennesker. Merkur er kun beboeligt i et smalt bånd mellem solsiden og skyggesiden og huser kun en britisk forskningsstation. Her er altså tale om det klassiske billede af solsystemets planeter.

Bortset fra æterpropellen er teknologien begrænset til hvad man faktisk kendte i 1889. Det var før radiotelegrafen blev opfundet, så kommunikation mellem planeterne foregår via heliografer i kredsløb, og der er ingen dampdrevne robotter eller avancerede strålevåben. Til gengæld er diverse Mars-teknologi blevet populært. Det gælder især driftwood, en marsisk træsort med antityngde-egenskaber, der gør det muligt at lave store, flyvende træskibe som alternativ til zeppeliner-agtige luftskibe. Hemmeligheden bag meget Mars-teknologi er dog gået tabt, blandt andet den energikilde der driver de pumper, der bringer vand fra polerne ned i kanalerne, og det superstærke materiale som marsboernes højhuse og broer er lavet af. Nogle af de eventyr, som rollespilsheltene kan komme på, handler om at finde noget teknologi, der kan bruges af mennesker.

De fleste udgivne eventyr til Space: 1889 foregår på Mars, som også er det mest interessante sted i det kendte solsystem. Der er klare paralleller til det Indien, som briterne besatte og koloniserede i virkelighedens kolonitid, og man kan blive indblandet i borgerkrige, røve gamle skatkamre, gå på jagt efter farlige marsdyr, kæmpe mod luftpirater og meget andet. Der er med tiden udgivet en stor del eventyr til spillet, rangerende fra korte historier, der kan gennemspilles på en dag, til længere kampagner med titler som Beastmen of Mars og Canal Priests of Mars. Der er også udgivet flere regeltillæg om hvordan man håndterer søslag, luftslag og kampe mellem hære.

Spillets regler er på én og samme tid enkle og kluntede. Reglerne for fx kamp er ikke voldsomt komplicerede, men nærkamp og kamp med skydevåben foregår på vidt forskellige måder, og det kan godt forvirre. Hvis man ikke kan lide de oprindelige regler, er der dog alternativer. I 2010 udgav Pinnacle Entertainment en bog, Space 1889: Red Sands med regler for hvordan man kan bruge forlagets populære rollespilssystem Savage Worlds til Space 1889-universet, med samt en længere kampagne sat på Mars. Endelig har det tyske forlag Uhrwerk Verlag i 2012 udgivet en udgave af Space: 1889 med helt andre regler, baseret på et rollespil fra 2006 kaldet Hollow Earth Expedition, der er baseret på pulp-eventyr. Denne udgave af spillet er senere udgivet på engelsk.

Space: 1889 er dog meget mere end et rollespil. Det begyndte faktisk med brætspillet Sky Galleons of Mars (1988), om luftkampe over Mars’ overflade, som hurtigt blev udvidet med rollespillet. Året efter kom endnu et brætspil, Temple of the Beastmen, hvor modige kolonister skal bekæmpe en ond, marsisk konge, befri slaver og (naturligvis) plyndre rigdomme. I 1990 blev det endda til et computerspil til Amiga, Atari og PC’ere. Måske mere interessant er der lavet ikke mindre end fire hørespil af hver omkring 70 minutters varighed, udgivet 2005-06 af Noise Monster Productions. Siden 2012 er der desuden udgivet en række lydbøger i rollespillets univers under den samlede titel Space: 1889 & Beyond. I 2014 kom en roman, The Forever Machine, skrevet af Frank Chadwick selv. Denne roman fungerer som prequel til Space: 1889 & Beyond, men introducerer nogle forskelle i universet i forhold til rollespillet og kan derfor kaldes en alternate history til en alternate history.